Ako správne šoférovať na ľade a snehu? Základom je príprava a chladná hlava.

 

Šoférovanie na ľade a snehu vyžaduje zvýšenú opatrnosť a zručnosť. Odporúčame nasledujúce kroky:

1) Znížte rýchlosť: Jazdite pomalšie ako bežne, aby ste mali viac času na reakciu.

2) Používajte nižší prevodový stupeň: Použite nižší rýchlostný stupeň, aby ste mali lepšiu kontrolu nad vozidlom.

3) Nezastavujte náhle: Zastavovanie na  zľadovatenom povrchu by malo byť postupné, aby ste zabránili šmyku.

4) Plynulosť je základ: Zatáčanie na zľadovatenom povrchu by malo byť pomalé a hladké, aby ste zabránili šmyku.

5) Používajte brzdy opatrne: Pri brzdení na  zľadovatenom povrchu môže dôjsť k šmyku, takže brzdy používajte opatrne a rovnomerne. Pokiaľ to ide, brzdite motorom.

6) Nepreceňujte svoje schopnosti: V momente, keď vidíte, že vám situácia prerastá cez hlavu, neváhajte a choďte na krajnici alebo do bezpečného miesta.

Je dôležité si uvedomiť, že aj keď dodržíte všetky tieto kroky, stále existuje riziko šmyku na  zľadovatenom  povrchu. A ako sa hovorí, príprava je vždy základ. Poďme sa preto spoločne pozrieť na to, ako sa na jazdu na ľade a snehu pripraviť, aby ste riziko šmyku znížili na minimum.

Pripravte na jazdu na snehu seba aj svoje auto.

V našom nedávnom článku Ako pripraviť auto na zimu sme sa tejto téme venovali podrobne. Základom je kontrola stavu pneumatík. Snáď ani nemá cenu spomínať, že na letných pneumatikách na zľadovatenú vozovku nikdy nesmiete vychádzať. Nielen, že tým porušujete zákon, ale ohrozujete bezpečie seba, svojich blízkych a všetkých ďalších účastníkov cestnej premávky. Dajte si pozor, či máte správne nahustené pneumatiky. Pri jazde na snehu alebo ľade je mimoriadne dôležitá aj hĺbka dezénu. Nové pneumatiky sa bežne predávajú s dezénom s hĺbkou 8 mm. Právne predpisy vo väčšine krajinách určujú, že dezén pneumatiky musí dosahovať minimálnu hĺbku 1,6 mm. Tento údaj má extrémny vplyv na správanie vozidla na snehu a ľade. Na zľadovatených alebo snehom pokrytých cestách sa brzdný výkon s nižšou hĺbkou dezénu výrazne znižuje. Na mokrých cestách existuje ďalšie zvýšené riziko akvaplaningu so znižujúcou sa hĺbkou dezénu. Myslite preto na stav svojich pneumatík zakaždým, keď sadnete za volant. Pred každou jazdou tiež vždy skontrolujte, či máte z auta dobrý výhľad – očistite všetok sneh z okien, zrkadiel a zo strechy vozidla. Skontrolujte, či máte v ostrekovačoch dostatok nemrznúcej zmesi. No a zároveň majte v aute vždy aj núdzovú výbavu - teplé deky, piesok, desiatu (stačia energetické tyčinky), lopatu na sneh atď. Ak sa pohybujete, alebo plánujete výlet do horských oblastí, vezmite si so sebou snehové reťaze, snehové návleky.

Ako riadiť na ľade a snehu?

Jazda na ceste pokrytej poľadovicou je ako jazda na klzisku. Priľnavosť pneumatík k povrchu cesty je veľmi nízka, takže vodiči musia počítať s tým, že ich vozidlá budú len neradi brzdiť a zatáčať. Preto je nutné spomaliť tempo jazdy a všetky manévre vykonávať s dostatočným predstihom. Je potrebné riadiť s maximálnou citlivosťou a počítať s možnými chybami iných vodičov. Je vhodné tiež zväčšiť odstup od pred nami idúceho vozidla.

V namrznutom úseku by sme tiež mali  byť opatrní na nedočkavých vodičov za nami. Pokiaľ je nutné spomaliť, je lepšie to urobiť s dostatočným predstihom, aby vodič za nami mal dostatok času reagovať. Naše konanie na klzkom povrchu by malo byť pre ostatných dostatočne zrozumiteľné. Tiež by sme nemali zabúdať na zhoršenú stabilitu chodcov. Je vhodné ísť okolo nich s väčším odstupom a pomalšie.

Pri riadení auta sa môžeme stretnúť s dvoma situáciami - buď s nedotáčavým vozidlom, ktoré neochotne zatáča a snaží sa zákruty prejsť rovno, alebo naopak s pretáčavým vozidlom, ktoré zatáča príliš a zadok vozidla sa snaží predbehnúť predok. Pre prvú situáciu je dôležité jemne otočiť volant do zákruty a ísť pomaly, bez zrýchľovania, brzdenia a zošliapnutím spojky. V druhej situácii je nutné zatáčať opatrne a plynulo. Opäť je potrebné konať jemne, inak môže dôjsť k „utrhnutiu zadku auta“. A hoci takýto drift vyzerá v motošporte a akčných filmoch skvele, v reálnom živote sa bežný vodič do takejto situácie dostať naozaj nechce. Tento problém zvládne iba skúsený vodič. Aj vodiči súčasných vozidiel s modernými asistenčnými systémami by sa mali takýchto situácií vyvarovať, pretože účinnosť týchto systémov závisí od priľnavosti kolies k ceste. Pri jazde na poľadovici vám môžu asistenti výrazne pomôcť, ale aj tak platia fyzikálne zákony. Najlepšou prevenciou pri jazde na poľadovici je ísť s dostatočným predstihom a počítať s možnými komplikáciami a chybami ostatných.

Poľadovica alebo námraza, nemusí byť často, ani vidieť.

V prípade, že ideme po ceste pokrytej námrazou, je nutné jazdiť s dostatočnou opatrnosťou. Najnebezpečnejšie sú však miestne námrazy, na ktoré nie sme pripravení. Po dlhej jazde po mokrej alebo suchej ploche môžeme naraziť na úsek, kde je povrch namrznutý. Môže dôjsť k vzniku ľadovej vrstvy pri hmle a teplotách blízkych bodu mrazu, najmä na mostoch, alebo v trvalo zatienených miestach ako sú napríklad nadjazdy. Tieto vrstvy, nazývané "čierny ľad", môžu byť neviditeľné a vodiči sa môžu domnievať, že idú po mokrom povrchu, ale v skutočnosti idú po klzkej ploche. Preto je nutné zvýšiť vzájomné odstupy medzi vozidlami, a to o dve sekundy jazdy, alebo dokonca o tri sekundy na namrznutom povrchu. Riziko nečakaného správania idúceho vodiča je totiž vyššie. Tiež je potrebné byť opatrný na miestach, kde neočakávame problémy, ako napríklad na diaľniciach. Neviditeľná námraza má na svedomí mnoho reťazových nehôd, pri ktorých došlo aj k úmrtiam. Preto sa oplatí byť predvídavý.